Kas teate, et iga koduõppe laps peab igal õppeaastal saama endale individuaalse õppekava? Midagi samasugust teeb ka kooliõppe lapse õpetaja oma klassi lastele, mu teada.
Meie õppekava sai alljärgnev, ja ma sain seda tehes täiesti aru, miks seda pisikest bürokraatiat vaja on. See tõesti kaardistab ja innustab! Ehk on seda veel kellelegi vaja, nii et olgu see siin üleval: targaks ja tugevaks saamise plaanid…
…7-aastasele Mariale selle aasta jaanuarist juunini.
Perioodi jooksul plaanitavad õppeained on eesti keel, inglise keel, vene keel, matemaatika, käsitöö, kunst, sport ja muusika. Ja lisaks kõige selle sisse lõimitud teemanädalad ja päevalood.
Õppetöö eesmärgid ja selle täitmiseks plaanitud tegevused on kirjeldatud järgmistes teemaplokkides.
EESTI KEEL, lapse esimene emakeel.
Eesmärk: suuta 7. juuniks kirjutada vaba teksti ja etteütluseid võimalikult väheste kirjavigadega.
Selle eesmärgi täitmiseks on plaanis järgmine õppekava:
- Eesti keel oma traditsioonilistes avaldumisvormides: muinasjutud, laulumängud, mõistatused, vanasõnad;
- rütmiline, kehalist tegevust kaasav silbitamine;
- tähed: pikkade ja lühikeste häälikute ning nõrkade ja tugevate sulghäälikute kirjapanek;
- sõnavahed, kokku-lahku kirjutamine;
- lause lõpp, punkt, küsimärk, hüümärk; koma ja koolon.
- tähestikujärjekord, oskus panna sõnakaardid õigesse järjekorda;
Iga eestikeelse koduõppe-päeva lõpus kirjutab laps eesti keeles üheleheküljelise loo möödunud päevast, koostöös lapsevanemaga arutakse läbi sõnavahed ja õigekiri enne iga lause kirjapanekut.
INGLISE KEEL, lapse teine emakeel (lapse isa emakeel).
Eesmärk: 7. juuniks suuta kirjutada vaba teksti ja etteütluseid võimalikult väheste kirjavigadega.
Selle eesmärgi täitmiseks on plaanis järgmine õppekava:
- Inglise keel oma traditsioonilistes avaldumisvormides: muinasjutud, riimid, rütmimängud ja -salmid (nursery rhymes);
- tähestikujärjekord, oskus panna sõnakaardid õigesse tähestikulisse järjekorda;
- Sight words ehk olulisimate sõnade kirjapildi selgeks õppimine.
Iga inglisekeelse koduõppe-päeva lõpus kirjutab laps inglise keeles üheleheküljelise loo möödunud päevast, koostöös lapsevanemaga arutakse läbi sõnavahed ja õigekiri enne iga lause kirjapanekut.
VENE KEEL, lapsel kokkupuude kõnekeelega olemas tänu venekeelsele lasteaiale.
Eesmärk: 7. juuniks tunda venekeelseid tähti, olla võimeline vene keeles veerima teksti ja suutma lihtsamates suhtlusolukordades end väljendada.
Selle eesmärgi täitmiseks on plaanis järgmine õppekava:
- Vene tähtede selgeks õppimine, üks täht korraga (siduda joonistamistunniga).
- Eelmisel semestril õpitud rütmisalmidega jätkamine, nende meeles hoidmine, uute rütmisalmide õppimine.
- Sõnavara arendamine suhtlusolukordadeks.
Vene keele õppimine on õppekavas seotud joonistamisega. Vabas stiilis joonistatud pildi järgi õpime uusi sõnu ja kirjutame neid pildi peale või kõrvale.
MATEMAATIKA
Eesmärk: 7. juuniks suuta ära tunda ja nimetada rooma numbreid ja araabia numbreid 1000 piires, suuta liita-lahutada 20 piires ja teada korrutustabelit 100 piires.
Selle eesmärgi täitmiseks on plaanis järgmine õppekava:
- Rooma numbrid ja araabia numbrid, nende ajalugu ja nende äratundmine 1-1000 piires;
- arvude ehitus kümnendsüsteemis, ühe- ja mitmekohalised arvud;
- ümardamine:
- hulkade võrdlemine, seosed: suurem, väiksem, võrdne;
- nelja põhitehte olemus ja 20 piires arvutamine;
- korrutustabel: 1ga korrutamine ja 2ga korrutamine;
- paarisarvud ja paaritud arvud;
- ühetehteliste tekstülesannete pildiline ja suuline koostamine ja lahendamine.
KÄSITÖÖ.
Eesmärk: tunda käsitööst rõõmu ja samas saada 7. juuniks valmis kootud kott, tikitud nõelapadi ja tupsudest-tuttidest mänguasjade valik.
Selle eesmärgi täitmiseks on plaanis järgmine õppekava:
- Kudumise eelharjutused: kassikangas, näpunöör, sõrmedel kudumine;
- algsilmus ja silmuste loomine; parempidised silmused; ääresilmuste kudumine;
- ripskude-lapi kudumine, sellest ja näpunöörist kokku koti valmistamine;
- õmblemine: nõela niiditamine; sõlme tegemine niidile; nööbi õmblemine, nööpidega oma mütside ja kottide kaunistamine;
- tikkimine: eelpiste, ristpiste, aaspiste, nõelapadja tikkimine;
- tuti ja tupsu valmistamine; mänguasjade tegemine;
- märgviltimine ja nõelviltimine; mänguasjade tegemine.
KUNSTIÕPETUS
Eesmärk: lasta lapsel vaba olla ja läbi nende piltide toetada rõõmu õppeprotsessis.
Eelkõige on plaanis vabakäelised joonistused, lapse enda loovuse areneda laskmine ja nende joonistuste spontaanne sidumine muude õppeainetega. Täpsemalt on plaanis:
- Geomeetriliste põhivormide vaba käega joonistamine mesilasvaha kriitidega ehk vormijoonistus,
- vabakäeline joonistamine värvipliiatsitega,
- vabakäeline maalimine vesivärvidega,
- rebimine ja kleepimine, lõikamine ja kleepimine, kollaazhid.
SPORT
Eesmärk: lasta lapse kehal areneda. Plaanis järgmised tegevused:
- Uisutamine;
- suusatamine;
- ujumine;
- kõrgushüpe, kaugushüpe;
- jalgrattasõit.
MUUSIKA
Eesmärk: tutvuda erinevate pillidega, tunda muusikast rõõmu läbi spontaanse mängu. Plaanis mängida järgmiste pillidega:
- Ukulele;
- kalimba;
- suupill.
ERINEVATE AINETE LÕIMIMINE TEEMANÄDALATE ABIGA.
Eesmärk: teha lapsele (ja ka lapsevanematele) õppetöö võimalikult mitmekesiseks.
Teemanädalate plaan on tekkinud koostöös lapsega, temalt uurides, mille kohta ta tahaks rohkem teada saada.
Läbi vastava teemanädala toimub sel nädalal nii matemaatika, keeled kui ka joonistamine.
Plaanis on järgmised nädalad, ning plaanis on iga nädala kohta teha ka netipäevikusse kokkuvõte:
(7. – 13.01) Loomad ja roomajad;
(14. – 20.01) Vana aeg ja taluelu;
(21. – 27.01) Kosmos ja planeet Maa, jääaeg;
(28.01 – 3.02) – Maailmajaod tänapäeval;
(4. – 10.02) – Mets, metsataimed, seened;
(11. – 17.02) Meri ja mereloomad, -taimed;
(18. – 24.02) Eesti kombed, rahvakalender, Eesti riigi sünd;
(25.02 – 3.03) Eesti naabermaad;
(4. – 10.03) Ameerika;
(11. – 17.03) Muud põnevad maailma maad;
(18. – 24.03) Aastaaegade vaheldumine, ilm, keskkond;
(25. – 31.03) Meie varad, keskkonnahoid;
(1. – 7.04) Maailmas ja Eestis ohus olevad loomad;
(8. – 14.04) Inimese keha ja tervis;
(15. – 21.04) Kristlus, ristiusu lood;
(22. – 28.04) Linnud, lindude ränded, pesitsemine;
(29.04 – 5.05) Eesti loomad, nende aastarütmid;
(6.05 – 12.05 ) Meie suguvõsa, vana aja lood;
(13.05 – 19.05) Aiatööde aastaring;
(20.05 – 26.05) Toidulaud: kust tuleb mis;
(27.05 – 2.06) Suvi paistab! Vaba teema iga päev lapse enda valikul;
(3.06 – 7.06) Suvi paistab! Vaba teema iga päev lapse enda valikul.
Kui õpite alles 20 piires arvutamist, ei soovita korrutustabelit 100 piires pähe õppida. Korrutustabel on arvutamisoskuse loogiline jätk, niisama pähe õppimisel pole erilist mõtet.
Muidu tore plaan, lihtsalt see jäi silma kraapima 😉
Ait’h! ma kusagilt viksisin suures osas selle matemaatika-teema maha ja mind ennast ka jäi see segama, et kas 1. klassi laps ikka peab nii palju peast korrutustabelit mõistma. Parandan ära!
Poole aasta kohta on seda ikka väga palju, oleneb muidugi kui põhjalikult millelegi keskenduda kavatsetakse. Osad teemad jooksevad lausa neljandasse klassi sisse.