Mul on tegelikult shampus peas. Meil on tegelikult ikka hirmus hea meel, et demokraadid võitsid (st enamus kaalukausil olnud kohti on läinud neile).
Sakala keskus. Kas tõesti läheb reedel lammutamiseks?
Kas on nii, et Reform ja Isamaa hoiavad moka maas, sest loodavad Keskerakonnale seeläbi häda kaela saada? Et las see maja läheb, peaasi, et me hääli saaksime?
Ma lugesin hiljuti, et üks New Yorgi sümboleid, Grand Central Station, taheti kord ta omaniku poolt maha võtta ja selle asemele ehitada rentaablim ja kõrgem hoone. Kodanikud (nende hulgas ka kuulsused nagu Jackie Kennedy Onassis) kaebasid linnavalitsuse ning hoone omaniku kohtusse ning võitsid kohtuprotsessi, saavutades selle, et hoone läks kultuurimälestiste nimekirja.
Kas arhitektide liit võiks sama saavutada? Sest nagu enne lugesin, kohtutee on ka nemad ette võtnud.
Siis ei tohi ju lammutada, kui on alanud kohtuasi?
—
Teine teema, mille üle olen mõtisklenud – Tallinn-Tartu maantee. Miks peaks vaidlema selle üle, et kumb on õigem: kas rongiliiklus või maantee? Kas ei saaks, vabandage väljenduse pärast, MÕLEMAT? Muidugi, riigil olla raha vähe. Aga see on prioriteetide küsimus. Ma ei usu, et seda raha nii vähe on.
Teate, milline Eesti kaugelt paistab. Tundub üks naljakas maa, kuhu Euroopast ei saa rongiga sõita. See on ta omamoodi Soomele lähemale toonud ja Soomega samadesse reisiraamatutesse toppinud (muidugi mitte ainult sellepärast, aga kindlasti on üks osa transpordiühendusel). Aga Kesk-Ida-Euroopas reisides Eestisse tulla? Mõtle ikka kaks korda järgi, kallis rändur, kas tasub.
Ja kui sa siis Eestis oled, tahad näiteks sõita auto või bussiga Tallinnast Tartusse või vastupidi, sest päeva enamvähem ainuke rong läheb valel ajal.
Siis vahid ringi ja küsid, et miks me kõrvalteed pidi sõidame ja mis kõik need teised autod ka siin teevad. Ah see ongi peatee?
—
Ma olen oma arust keskkonnahoidja. Aga keskkonna alla käivad ka inimelud.
Ja maailm pole mustvalge. Kui see Tallinna kesklinna ehitatud uhke hiiglaslik ristmik on väga küsitav (milleks suunata kõik liiklus kesklinna? Milleks teha linna keskele need mitu uhket rida, kui väidetavalt on ummikud mujal? Hoopis sinna mujale oleks vaja leevendust, näiteks parklaid, ning sealt edasi mõnusat kiiret ühistransporti kesklinna suunal, nii nagu paljudes maailma linnades? Ja muidugi, miks pole uhkel ristmikul jalgratturitele mõeldud?)
AGA Tallinna-Tartu maantee on minu jaoks vähem küsitav. Midagi on seal vaja teha. Näiteks kolmerealiseks, vahelduvalt üks rida emmas-kummas suunas – kah mitmel pool maailmas kasutatav praktika.
Mina elan New Yorgi mõttes kolkas, äärelinnas. Enamuse ajast on siin ülivähe autosid, vaid kirikupäevadel või mõne muu ürituse ajal on liiklus tihe.
Ja meie peatänaval mõlemas sõidusuunas on kaks sõidurida, keskel aga mitmemeetrine eraldussaar muru ja noorte puudega.
Sõitsime seda peatänavat pidi hiljuti ja ma katsusin meenutada, milline see Tallinn-Tartu maantee õigupoolest oli. Et siis poole kitsam kui meie peatänav siin?!
“Kuule, see oli uskumatu, kui ma seda esimest korda nägin,” ütles Justin.
Tartu maantee probleemi puhul lihtsalt võiks alustada selle raudtee asjaga, sest praegu on maantee täis inimesi, kes sõidavad autodega ja tavaliselt on nad üksinda autos. Kui teha esimese asjana korda autotee, siis ei ole raudteeliikluse korda tegemiseks enam nii tungivat vajadust ja võib lihtsalt tegemata jääda. Julm Eesti reaalsus.
Aga Tallinn-Tartu maantee on õudus ruudus. Ma sõitsin seal ise autoga mingi 50 kilti, siis sain ära keerata ja kohe pidin suitsetama, sest see 50 kilti oli täis surmahirmu. Millest hirm. Kuna maantee on kahes suunas pungil autosid täis, siis mööda sõitmine on jube-jube. Jube, kui ise mööda sõidad, jube kui vastassuunas keegi mööda sõidab, jube kui sa alustad möödasõitu ja selja taga ka juba keegi alustas. Ahh, et miks on vaja mööda sõita? Aga seepärast, et kui suvel sõidetakse 100-ga, siis leidub alati keegi, kes sõidab 80ga ja tema järgi koguneb kiirelt 20 autot. Muideks, traktorid naudivad Tartu maanteel keset sõidurada venimist. eestlaste värk.
Abiks oleks Tartu maanteel, kui sinna mingi aja järgi tehtaks juurde jupp teist sõidurada, kus sellistest aeglustajatest ohutult mööda saaks.
epp, ehk on see alkohol, aga nüüd sa lajatad natuke laialt. paremale ja vasakule. või siis asi selles, et pole ammu eestis käinud.
sakala keskusest oli juba juttu. minu meelest tahetakse hagi täna sisse anda, siis ei tohiks vist tõesti pilbastki liigutada. ma ei arva ka, et meil oleks tingimata uut meelelahutuskeskust vaja, aga kätest kinni ümber maja seismist ma ka vajalikuks ei pea. vähemalt mitte selle hoone puhul.
rongiliiklus. ma vaatasin järele, et mitu rongi siis päevas läheb. tln-trt tavalisel äripäeval ja laupäeval neli, reedel viis. erinevatel kellaaegadel, peaksid ju sobima kõikidele. ja vastupidi kah. kaks klassi ja puha. internetiühendus. ma ei ütle, et ei võiks rohkem olla, aga nii hull nüüd ka ei ole, et rong päevas. ja ma tean tartus elavaid inimesi kes käivad tallinnas rongiga tööl. valka sõidab igatahes rong ka, kas ta sealt ka üle piiri läheb, vat seda ma tõesti ei tea. või siis narvast moskvasse. kui sa pead silmas võimalust, et võiks saada sõita näiteks kopenhaagenist tapale, siis teoorias on see ju tore küll, aga praktikas läheb ennem läbi strandbergi idee ning tehakse raudtee saaremaale.
tln-trt maanteel ei ole ma juhina nii ammu sõitnud, et selles osas midagi pädevat öelda. muidu küll. ka oma elu ainukese tõsisema avarii olen seal üle elanud, aga see oli puhtalt minu autojuhi süü ja oleks ka siis juhtunud kui tee oleks olnd kuuerealine. ma olen selle poolt, et liiga kitsas on, aga selle poolt ka, et laiem tee ei paranda liikluskultuuri. see viimane õnnetu õnnetus, mida ikka veel uuritakse, ei olnd liiklemisest tingitud.
ma ei ole päris kindel, kui palju tee-ehitamine maksab, aga ma kardan, et sina vist ka mitte. räägitud on lausa nii utoopilistest summadest, et ma olen täitsa nõus, raha tõesti ei ole nii palju olemas. korraga. teed mis eestis praegu ehitatakse, on vähemalt poole ulatuses eurorahadega kinni makstud. tln-trt on lihtsalt väga suur projekt. jah, seda peaks tegema, aga ma ei usu küll, et sina, epp, oled seda kunagi kõrvalteeks pidanud.
tartu on ka juba nii suur, et tänavad kitsad ja autosid palju. inimesi kusjuures ei tule niiväga juurde midagi. autod paljunevad vist lausa iseseisvalt. aga hiljuti käisin jälle türil, seal on endiselt hea rahulik liigelda. isegi laada- ja kirikupäevad ei too suuri masse kokku. on ju mõnus elukoht?
aga meil on praegu Euroopa suurim majanduskasv – millal me siis veel suuri asju ehitame? See olukord on jube – mina sõidan seda tihti. Ja rong pole mulle kahjuks lahendus – mul on kaks väikest last ja sihtpunkt ei ole Tartu. Kui lapsi ei oleks ja pakke, mis lastega seotud, siis sõidaks ka bussiga hea meelega. Ja Luize – laupkokkupõrkeid siis ikka ei oleks, kui oleks neljarealine tee. Muidugi oleks parem kui oleks politseid rohkem näha ja need tobedate tabloode asemel oleks kaamera, mis fikseeriks kiiruse ja saadak trahviarve koju – see ju võimalik. Aga korralik tee peab olema.
Iraagi osas tekitab minus õudu see ameeriklaste suhtumine, mis ka Epu jutust läbi kumab, tõmbame Iraagist välja saab jama kaelast ära. Rsk! Ise keeravd jama kokku ja siis kaovad minema. Mis tulevikku Iraagile praeguses olukorras siis nähakse – mis arvavad demokraadid Iraagi tulevikust. Jube kogu see Rumsfeldi asi jne – aga mis tehtud see tehtud. Nüüd lihtsalt käed puhtaks pesta ja kogu see ebastabiilsus ja perspektiivitus…
sõidan tln-trt teed suhteliselt harva (st kuus korra või isegi harvem), tavaliselt selleks et tartu taha sõita.
eestis sõites (olgu siis tln-trt, tln-prnu või mingil muul marsruudil) leidub alati hulle kes sõeluvad, kihutavad, tormavad. hiljuti sõitsin saaremaalt tallinna lumetormi aegu. seegi ei peatanud osasid (kokku lugesin neid pisut alla 10) juhte, kes suhtlibedal teel 100ga kihutasid (või isegi 110ga), palju oli ka teeolusid mittearvestavaid juhte, kes lihtsalt ristmikel peateele ette keerasid – arvestamata, et kiirendamine lume-lörtsi segusel teel on kordi aeglasem kui suviselt kuival asfaldil.
rongiliikluse tihendamine ei muuda asja – need kes sõita tahavad, sõidavad ikka. ise ei kujuta küll ette, et jätaks oma auto tallinna ja läheks rongiga tartu, või kuressaarde, või pärnusse, või haapsallu. ALATI on kohapeal midagi teha – kedagi/midagi transportida, kohalikke vaatamisväärsusi piiluda vmt. hääletajaid jääks vast vähem.
selleks et ühistranspordi parem korraldus midagi muudaks tuleks muuta esiteks kogu süsteemi (et ka kõikidesse maakolgastesse saaks normaalselt ja tihti liikuva bussi/rongiga) ja inimeste mõttesüsteemi. eelkõige seda viimast.
See rongide hulk, mis praegu Tartusse sõidab, ei ole piisav. Kui näiteks buss Tartusse läheb pea-aegu iga poole tunni tagant, siis Tartusse saab täna rongiga: 06:12, 07:43, 14:42, 17:00 ja kõik.
Rongid on sama vanad kui mina. Rääkisin sel teemal ühe rongijuhiga, kes aastaid seda otsa sõidab. Ta ütles, et pole mingi küsimus panna sinna raudteele veel ronge juurde, ainult et meil pole ronge ja teiseks need rongid, mis on, on paari aasta pärast vanaraud. Savisaar plaanib aga asemele osta kõige odavamaid ronge võimalikest.
Kui tahta, et inimesed rongiga rohkem sõidaks, peaks see olema kiirem mugavam ja ka odavam kui autoga. Need tüübid, kes üksinda sõidavad, tahaksid võib-olla ka näiteks eraldi kupees olla jne. Minuteada on internet ka ainult kallima hinnaga vagunis.
Muidugi ei ole võimalik, et rong igasse külasse läheks, aga põhimass sõidab ju ikka vaid tartu-tallinn ja mis seal imelikku on, kui inimene tuleb ntx Elvast autoga Tartusse, pargib sinna ja sõidab rongiga Tallinna? Muidugi oleks hea, kui ta saaks sõita Tartusse ühistranspordiga.
lihtsalt et oleks teine arvamus ka:
Tallinn-Tartu vahelisel maanteel ega liiklusel pole häda midagi.
Tean inimesi, kel auto olemas, a kes sellest hoolimata tartus ainult rongiga käivad. ütlevad, et on kõige mugavam.
Uue Sakala keskuse võib minu pooles pilbasteks võtta. võitlema peaks selle eest, et sinna asemele midagi mõistlikku tekiks. Ja siin ongi iva. Kui praegune Sakala kestaks veel 10 aastat, siis selle ajaga tekiks meil mõistlik arhitektuuripoliitika ja kesklinna ei ehitataks uut odavat-koledat karpi. Praegune uusehitus saab olema ilmselt viru keskus 2.
Ja mis mõttes “ei tohi lammutada, kui on kohtuasi?” Sa vist ikka ei tea seda Pirita tee maja lugu? http://www.postimees.ee/011106/esileht/olulised_teemad/tarbija24/kinnisvara/226306.php ja viimane lõik, eks.
s
eks see autoga sõitmine on ka mugavus. ausalt, ei kujuta ettegi, et ma oma pere (5 inimest) ja koera ja pakid tartusse või pärnusse rongiga viiksin. rääkimata sellest, et autoga tuleb perega minnes odavam see käik.
ohtlikuks teeb aga sõidu see, et kahjuks ei oska inimesed sõita. minu mees on suht korralik inimene ja ületab kiirust ainult natuke, nii 10-20 km/h 😉 selle tulemus on see, et meist enamsti mööda tuisatakse kui seisvast autost. ja ilmaolud olgu misssugused tahes ALATI leidub mitu autot, kelle on vaja tingimata kiiremini sõita. mis siis, et lumetuisk on pimedas sulle näkku ja teeolusid pole ollagi.
sakala keskus…mnjah. millegipärast minu jaoks ta ei tähenda miskit. mul ükskõik kas jääb või võetakse maha. kole ja külm nõuka-aegne hoone on ta seest ja väljast siiani. samas, asemele tahetakse veel jubedam asi ehitada miskipärast. 🙁
Mis rongiliiklusesse puutub, siis kõige rohkem kurba häält olen ma kuulnud just nendelt, kes elavad Tartu ja Tallinna vahel ja said vanasti rongiga koju sõita… peaks olema ka selliseid ronge, millega väiksematesse kohtadesse saab, bussid ei käi sinna niikuinii.
Ja viimati kui mina käisin, siis Valgast rongiga üle piiri ei saanud. Cesisesse ehk Võnnusse pidi sõitma nii: rongi/bussiga Eesti Valka, jala/taksoga üle piiri, linnalähibussiga Läti Valgast Lugažisse ja sealt Riia rongi peale, mis peatus ka Võnnus (Euroliini marsruudilt jääb see kõrvale). Hullumaja. Aru ma ei või, miks ei saa Tartust otse rongiga sinna sõita. Rööpad on ju maas, viisasid pole vaja, mh? Tahan rongiga tartlaste ajaloolisse metropoli Riiga ka saada!
Kuigi hiljuti kuulsin, et lätlastel oli mingi plaan rong üle piiri, vähemalt Eesti Valgani käima panna. Asi oleks seegi, pääseks ühe ümberistumisega ja ei peaks pakkidega ringi jooksma.
Luize – aga see on mul oma tuttavate väljamaalastega üle elatud, et nad pidasid Trt-Tln teed kõrvalteeks. Ka see imestamine on reaalsus, et päevas käib “peaaegu üks rong”.
Aga üle Eesti-Läti piiri rongi ei käi jah!
Eesti transpordiolude jm kohta saab huvitava kõrvalpilgu, kui nt piiluda reisifiirumisse http://www.lonelyplanet.com ja foorum Thorntree, otsingusse Estonia.
Unekott – ma arvan küll, et parem rongiliiklus muudaks sujuvalt inimeste mõttemaailma. Hakkaksid iga kord konkreetselt kaaluma, kumma sõiduvahendi sa võtad. See külab vist täitsa utoopiana praegu? 😉 Meie siin elame just nii: iga kord sõites kaalume, kas võtta rong või auto. Ameerika pole muidugi sugugi mitte ühistranspordi ideaalmaa (siit on just see lausautostumine alguse saanud), aga suurte linnade ümbruses on küll hea süsteem.
luize, tall-trt saab siiski rääkida vaid kahest rongist, ühest hommikusest ja ühest õhtusest. ülejäänud kaks sõidavad umbes 4 tundi ja peatuvad igas külas. jah, maainimesed tahavad ka koju saada, aga sageli tall-trt vahet sõitjail pole neist rongidest abi.
sõiduaeg: kui kiirrong käima hakkas, lubati sõiduaega 2 tundi ja see enam-vähem ka kehtis. praeguseks on see veninud 2,5 tunnini ja rongid ikka hilinevad 10-15 minutit.
ka esimeses klassis on rongiinternetist vähe kasu, sest rong raputab nii kõvasti, et lugeda-kirjutada pole võimalik. vagunite seisukorrast ma parem ei räägigi. neljast vagunist 2 on kõvade istmetega!
kellaajad: 6.12 ja 17.00? come on!
ja ikkagi, ka neist rongidest on kõigele vaatamata vähe, neljapäeviti ja reedeti sõidetakse nagu indias, käed-jalad akendest väljas ja põrandad istujaid täis.
grr! kurjaks ajas. aga pean nüüd lõpetama, et trt rongile jõuda…
kui päevas käib siiski neli rongi, kaks edasi ja kaks tagasi, siis ei saa rääkida ühest rongist. kellaajad: kui tahad hommikul tööle jõuda, siis peab ju varakult tulema hakkama? interneti headuse-halbuse kohta ei tea, aga vähemalt lugemist ei ole sõitmine küll siiani segand.
mudugi ei ole tegu ideaalse süsteemiga, aga ei ole see asi nüüd nii ull. viimati sõitsin tln-trt üle-eelmine reede, kohti oli ja rong jõudis ka õigeaegselt.
pmtslt, kui palju saab neid ronge edasi tagasi käima panna, arvestades et tee on üks? kaubaliiklus ka. teab keegi?
epp, see sinu poolt kirja pandud lause:
Siis vahid ringi ja küsid, et miks me kõrvalteed pidi sõidame ja mis kõik need teised autod ka siin teevad. Ah see ongi peatee?
kõlab kirjapandult küll nagu sa ise ütleksid. et sa ise tuled nüüd meerikamaalt tagasi ja siis hakkad imestama. justkui oleks tee vahepeal kitsamaks jäänd.
Luize. Eks see oli ikka nii mõeldud, et mismoodi Eesti väljaspoolt paistab mõnele suvalisele reisijale. Sellele viitab näiteks üte eelmises lauses.
😉
—
Täna olin päev otsa New Yorgis. Mõtlesin veel sellele, kuidas siin kunagi Penn Station oli maha võetud vaatamata avaliku arvamuse vastuseisule ja kuidas ehitati asemele rentaablim ja koledam asi; ning kuidas Grand Central station päästeti tänu linnakodanike alustatud kohtuprotsessile hoone omaniku vastu, kes tahtsid ka seda jaama maha võtta ja uuega asendada.
Kes on käinud neis mõlemas raudteejaamas (mis on mõlemad rohkem kui jaam, need on ostukeskused, toidukohad jne), see saab aru, mida ma praegu võrdlen. KUI mõttetu ja kole on Penn Station (no ma ei tea, kas kahesaja aasta pärast on sellel ka ajalooline väärtus?) Seevastu kui kihvt ajalooline hoone on Grand Central.
Ja nüüd tulin koju ja tegin massina lahti, et vaadata uudiseid Eestist. Mõtlesin, et eks see ole ikka üsna kindel, et midagi on ette võetud selle Sakala keskuse asjus.
Ei ole.
Niisugune viha tuleb keskerakonna vastu, et…
saab küll rääkida ühest rongist. on õhtune rong ja hommikune rong ja kõik. kui sa tahad hommikul tallinna minna, siis õhtune rong pole sinu jaoks ju valikuvariant? aeglane rong samuti.
see ongi eestis halb asi, et kaubaliiklus, mis hästi sisse toob, tuuakse inimeste vajadustest ettepoole. sageli reisirong seisab ja ootab, et kaubarong mööda vuraks. aga kaubad võiks liikuda öösiti ja inimeste vedu olla prioriteet.
mina sõidan tallinna ja tartu vahet 2x nädalas, seepärast tunnetan teravalt, et olukord on hull.
kellaaegadest niipalju, et kes peab punkt kl 9 tööl olema, selle jaoks on rong hiline, kes ei pea, selle jaoks aga varane. varasem graafik, kui rong väljus kummaski suunas 7.30, oli oluliselt parem.
Minuga koos käib inglise keele kursusel Egiptusest tulnud noor ilus naine, intelligentne ja lahke. Rääkis eile, et oli käinud oma pojaga juuksuris, kus kell 3 päeval tülitas teda purupurjus mees tekstiga: “Demokraadid võitsid! Nüüd saame lõpuks araablased ja moslemid riigist välja ajada.”
Vat mida mõnede jaoks tähendab demokraatide võit. Aga elu vahel on niisugune.
Mul on ka hea meel, et demokraadid võitsid, sest vabariiklaste võim pole elu USA-s küll kuidagi paremaks teinud ega isegi mitte eelnevat taset säilitanud. Ainult allamäge on see vanker veerenud.
Vaatasin, et mul jäi Triinule vastamata. USA on jah Iraagis jama kokku keeranud (mitte et seal Husseini ajal asjad ideaalsed oleks olnud…), aga mis siis oleks lahendus? Respublikaanid üritavad ikka ajada seda endist retoorikat demokraatia eksportimise jms kohta. Sest nad ei saa ju öelda, et “jah, me tegime vea”. Demokraadid on pragmaatilisemad. USA tegi vea. Kõik kannatavad. Kui välja tõmbuda ja kogu asi Iraagile üle anda, siis kannataks kõik vähem.